افزایش ۱۲۴ درصدی ملاقات‌های مقامات قضایی استان کرمان با مردم 

14:15 - 01 تير 1402
کد خبر: ۴۷۱۹۲۹۸
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
افزایش ۱۲۴ درصدی ملاقات‌های مقامات قضایی استان کرمان با مردم 
رئیس کل دادگستری استان کرمان از تقویت ارتباط مردم با قضات و مدیران قضایی به عنوان موضوعی مهم یاد کرد و گفت: در سال گذشته حدود ۹۸ هزار ملاقات مردمی مسئولان قضایی با مردم انجام شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن ۱۲۴ درصد افزایش داشته است.

خبرگزاری میزان - حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی ضمن گرامیداشت هفته قوه قضاییه، اظهارکرد: در سال گذشته ۶۲۳ هزار و ۸۷۲ پرونده وارد شده است که نرخ رسیدگی به پرونده‌ها ۹۷ درصد بوده است و البته میزان ورودی پرونده‌ها افزایش نداشته است.

وی یادآور شد: متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌ها در دستگاه قضایی استان کرمان طی سال گذشته ۸۶ درصد و ابلاغ الکترونیک نیز حدود ۹۲ درصد بوده است.

وی عنوان کرد: در هفته گرامیداشت قوه قضاییه دستاورد‌ها و سیاست‌های قوه قضاییه بیش از پیش تشریح می‌گردد.

وی ضمن بیان این مطلب که برنامه‌های هفته قوه قضاییه در استان کرمان از ۳۱ خردادماه آغاز شده است، تاکید کرد: حضور در گلزار شهدای کرمان و شهرستان و ادای احترام به شهدا برنامه نخستین روز از هفته قوه قضاییه خواهد بود و همایش محوری بزرگداشت هفته قوه قضاییه نیز در اولین روز از تیرماه برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: در همایش محوری قوه قضاییه از قضات و کارکنان برتر دستگاه قضایی نیز تقدیر می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به این مطلب که از فرصت هفته قوه قضاییه برای تقویت ارتباطات با مردم استفاده خواهیم کرد، ادامه داد: ملاقات‌های مردمی، آزادی زندانیان جرایم غیرعمد، حضور در مساجد و اجرای طرح هر مسجد یک حقوقدان از دیگر برنامه‌های بزرگداشت هفته قوه قضاییه در استان کرمان است.

وی تقویت ارتباط مردم با قضات و مدیران قضایی به عنوان موضوعی مهم یاد کرد و گفت: در سال گذشته حدود ۹۸ هزار ملاقات مردمی مسئولان قضایی با مردم انجام شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن ۱۲۴ درصد افزایش داشته است.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی عنوان کرد: طی روز جاری آیین آزادی هشت نفر از مددجویان جرایم غیرعمد زندان‌های استان کرمان برگزار شد که این تعداد تا پایان هفته قوه قضاییه به ۵۱ نفر افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به این مطلب که مردم همواره قدردان خدمات قضایی هستند، ادامه داد: امروز قوه قضاییه در سراسر کشور و در استان کرمان دچار روزمرگی و سردرگمی نیست و برنامه‌های هدفمندی را در نقشه راه دارد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان ضمن بیان این مطلب که مهمترین وظیفه دستگاه قضایی رسیدگی به پرونده‌های قضایی است، تاکید کرد: قوه قضاییه بر مبنای سند تحول قضایی برنامه‌های مد نظر را به صورت هدفمند دنبال می‌کند و با اجرای خوب این سند، بسیاری از دغدغه‌ها و مطالبات مردم قابل حل خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین حمیدی گفت: قوه قضاییه ۱۴ هدف را مبتنی بر سند تحول قضایی برای سال ۱۴۰۲ تدوین کرده که کاهش حجم کاری قضات و کارمندان از طریق اصلاح فرایندها، ارتقای کیفیت رسیدگی و اتقان آرا، بهبود وضعیت کمّی پرونده ها، کنترل و کاهش وقوع جرایم، دعاوی و آسیب‌های اجتماعی و ارتقای پیشگیری از وقوع جرم، ارتقای وضعیت استفاده از نهاد‌های ارفاقی، ارتقا وضعیت زندان‌ها و زندانیان، به ثمر رساندن تمامی پرونده‌ها و اقدامات حقوق عامه، کاهش پرونده‌های فیزیکی و توسعه دادرسی الکترونیک، برنامه محوری و ارتقای عملکرد سازمانی، توانمندسازی و افزایش سطح رضایت مندی کارکنان، تکریم ارباب رجوع و افزایش رضایت مندی و اعتماد به قوه قضاییه و مبارزه با فساد اداری، پیگیری و گسترش حقوق عامه و کاهش اطاله دادرسی از جمله این موارد است.

وی افزود: با اجرای سیاست‌های مورد نظر، رشد ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی استان کرمان در یکسال اخیر مدیریت و کنترل شده است.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی به برگزاری نشست‌های نقد رای نیز اشاره و بیان کرد: با برگزاری جشن‌های گلریزان ۳۲ میلیارد تومان تعهد خیران حاصل شده است که ۲۰ میلیارد تومان از این تعهدات وصول شده و آزادی ۵۱ زندانی جرایم غیرعمد از دستاورد‌های این کمک‌ها بوده است.

وی به توسعه دادرسی‌های الکترونیک نیز اشاره و بیان کرد: در سال گذشته حدود ۷۰ هزار پرونده تمام الکترونیک ثبت و رسیدگی شده است.

وی ضمن بیان این مطلب که در سال گذشته بالغ بر ۱۴ هزار مورد دادگاه برخط نیز در استان کرمان برگزار شده است، افزود: دادرسی الکترونیک علم جدیدی است که از سوی قضات استان در حال پیگیری است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان برخورد با فساد‌های احتمالی در حوزه درون سازمانی و برون سازمانی را مورد اشاره قرار داد گفت: در سال گذشته ۷۹ پرونده مربوط به تخلف مدیران و کارکنان دولت در دادگستری استان تشکیل و در ۳۵ پرونده حکم محکومیت قطعی صادر شده است.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی تصریح کرد: دستگاه قضایی با مشکلاتی از جمله کمبود اعتبارات روبرو است که با کار جهادی، تلاش می‌شود که بخشی از این کمبود‌ها جبران شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *